Zahraničie

Koniec autorským právam za hudbu?

Nebýva výnimkou, keď je hudobník žalovaný za porušenie autorských práv po tom, ako podvedome vo svojej tvorbe zopakuje už existujúcu melódiu. Jeden z najznámejších príkladov takýchto sporov je žaloba Toma Pettyho, že „Stay with me“ od Sama Smitha znie príliš podobne k jeho „I won´t back down.“ Smith musel Pettymu za tento hit nakoniec uznať autorské zásluhy a zaplatiť mu tak tučné odstupné.

V tomto prípade však bolo súdom zdôraznené, že podobnosť bola absolútne náhodná, bez úmyslu chytľavý refrén kopírovať.

Hudobník, programátor a právnik v oblasti autorských práv Damien Riehl sa spojil s kamarátom z IT Noah Rubinom aby raz a navždy tvorcov pred podobnými žalobami ochránili.

Receptom na úspech má byť ich algoritmus, ktorí generuje každú jednu existujúcu melódiu. Nahrali všetky kombinácie tónov oktávy dvanásť dobového taktu, čím využili podobnú taktiku ako hackeri, ktorí sa snažia uhádnuť prístupové hesla. Takto sa dostali ku každej možnej kombinácií nôt až žiadna nezvýšila. Následne uložili tieto súbory vo formáte MIDI.

Po zálohovaní na pevný disk na ne uplatnili autorské práva a sprístupnili ich verejnosti na open-source portáli Github.

Vo formáte MIDI sú však tieto noty de facto iba číslami. „Podľa autorského práva sú čísla faktami a podľa toho istého práva fakty buď skoro nepodliehajú pod ochranu autorských práv, alebo nepodliehajú vôbec.“ Vysvetľuje Riehl. „Takže ak tieto čísla existovali od počiatku a my ich len postupne vyťahujeme, sú melódie možno len matematika, ktorá patrí medzi fakty a teda nemožno na ne uplatniť autorské práva.“

Vytvorenie všetkých existujúcich kombinácií by mohlo znamenať koniec nezmyselného prenasledovania umelcov, ktorý intuitívne použili už existujúcu kombinácia. Aká bude však aplikácia na súdoch, je otázna.

Preložené od: https://www.vice.com/en_us/article/wxepzw/musicians-algorithmically-generate-every-possible-melody-release-them-to-public-domain