Nebýva výnimkou, keď je hudobník žalovaný za
porušenie autorských práv po tom, ako podvedome vo svojej tvorbe zopakuje už
existujúcu melódiu. Jeden z najznámejších príkladov takýchto sporov je žaloba
Toma Pettyho, že „Stay with me“ od Sama Smitha znie príliš podobne k jeho
„I won´t back down.“ Smith musel Pettymu za tento hit nakoniec uznať autorské
zásluhy a zaplatiť mu tak tučné odstupné.
V tomto prípade však bolo súdom
zdôraznené, že podobnosť bola absolútne náhodná, bez úmyslu chytľavý refrén
kopírovať.
Hudobník, programátor a právnik v oblasti
autorských práv Damien Riehl sa spojil s kamarátom z IT Noah Rubinom
aby raz a navždy tvorcov pred podobnými žalobami ochránili.
Receptom na úspech má byť ich algoritmus,
ktorí generuje každú jednu existujúcu melódiu. Nahrali všetky kombinácie tónov oktávy
dvanásť dobového taktu, čím využili podobnú taktiku ako hackeri, ktorí sa
snažia uhádnuť prístupové hesla. Takto sa dostali ku každej možnej kombinácií
nôt až žiadna nezvýšila. Následne uložili tieto súbory vo formáte MIDI.
Po zálohovaní na pevný disk na ne uplatnili
autorské práva a sprístupnili ich verejnosti na open-source portáli
Github.
Vo formáte MIDI sú však tieto noty de facto
iba číslami. „Podľa autorského práva sú čísla faktami a podľa toho istého
práva fakty buď skoro nepodliehajú pod ochranu autorských práv, alebo
nepodliehajú vôbec.“ Vysvetľuje Riehl. „Takže ak tieto čísla existovali od
počiatku a my ich len postupne vyťahujeme, sú melódie možno len
matematika, ktorá patrí medzi fakty a teda nemožno na ne uplatniť autorské
práva.“
Vytvorenie všetkých existujúcich kombinácií by mohlo znamenať koniec nezmyselného prenasledovania umelcov, ktorý intuitívne použili už existujúcu kombinácia. Aká bude však aplikácia na súdoch, je otázna.
Preložené od: https://www.vice.com/en_us/article/wxepzw/musicians-algorithmically-generate-every-possible-melody-release-them-to-public-domain
Nebýva výnimkou, keď je hudobník žalovaný za porušenie autorských práv po tom, ako podvedome vo svojej tvorbe zopakuje už existujúcu melódiu. Jeden z najznámejších príkladov takýchto sporov je žaloba Toma Pettyho, že „Stay with me“ od Sama Smitha znie príliš podobne k jeho „I won´t back down.“ Smith musel Pettymu za tento hit nakoniec uznať autorské zásluhy a zaplatiť mu tak tučné odstupné.
V tomto prípade však bolo súdom zdôraznené, že podobnosť bola absolútne náhodná, bez úmyslu chytľavý refrén kopírovať.
Hudobník, programátor a právnik v oblasti autorských práv Damien Riehl sa spojil s kamarátom z IT Noah Rubinom aby raz a navždy tvorcov pred podobnými žalobami ochránili.
Receptom na úspech má byť ich algoritmus, ktorí generuje každú jednu existujúcu melódiu. Nahrali všetky kombinácie tónov oktávy dvanásť dobového taktu, čím využili podobnú taktiku ako hackeri, ktorí sa snažia uhádnuť prístupové hesla. Takto sa dostali ku každej možnej kombinácií nôt až žiadna nezvýšila. Následne uložili tieto súbory vo formáte MIDI.
Po zálohovaní na pevný disk na ne uplatnili autorské práva a sprístupnili ich verejnosti na open-source portáli Github.
Vo formáte MIDI sú však tieto noty de facto iba číslami. „Podľa autorského práva sú čísla faktami a podľa toho istého práva fakty buď skoro nepodliehajú pod ochranu autorských práv, alebo nepodliehajú vôbec.“ Vysvetľuje Riehl. „Takže ak tieto čísla existovali od počiatku a my ich len postupne vyťahujeme, sú melódie možno len matematika, ktorá patrí medzi fakty a teda nemožno na ne uplatniť autorské práva.“
Vytvorenie všetkých existujúcich kombinácií by mohlo znamenať koniec nezmyselného prenasledovania umelcov, ktorý intuitívne použili už existujúcu kombinácia. Aká bude však aplikácia na súdoch, je otázna.
Preložené od: https://www.vice.com/en_us/article/wxepzw/musicians-algorithmically-generate-every-possible-melody-release-them-to-public-domain